Thursday 15 March 2012

Livet på en ambassad

Nej men det är väl bara att ge sig. Önskemålen om att jag ska berätta mer om min praktik verkar fortsätta komma, så jag får nu anta att ni är intresserade, pau rihktitt. 
Själv tänker jag att en arbetsbeskrivning inte är det roligaste man kan ha på en blogg, men ni får skylla er själva. Så här kommer en liten insikt i vad jag gör om dagarna på ambassaden!


Stor del av min tid går åt till att söka fakta och skriva rapporter av olika slag. Ambassadören kommer med en tidningsartikel och säger: skriv om det här! Syftet är att hålla de berörda i olika ämnen i UD uppdaterade. Därför är också tidningsläsande en del av dagen, där jag håller på att arbeta upp min förmåga att skanna efter saker som har koppling till Sverige på något sätt. 

Jag får även följa med på möten av olika slag, för att sedan skriva rapport om det som sas. Även mindre roliga möten har sina guldkanter - bara det faktum att jag får vara där! Och jag har ju alltid tyckt att det är kul att skriva, så det är också kul! Även om vissa ämnen såklart inspirerar mer än andra.. 

Utöver detta får jag lite småuppdrag här och där - konsulära, administrära, mm.



 
Ambassaden ligger i vacker miljö med stort grönområde, så vid fint väder sitter vi på verandan och fikar/lunchar. Residenset ligger i samma byggnad som kontoret. 

 
Personalen är trevlig, och det är en mycket bra stämning på kontoret. Som idag till exempel firade vi Ambassadörens jämna födelsedag. Jag passade på att ge honom den apelsinskalare som mamma och pappa köpte till honom när de var på besök. Tossiga är de mina underbara föräldrar!

4 comments:

  1. Han ser ut att uppskatta den i alla fall! Hoppas du sa grattis från oss också!

    ReplyDelete
  2. Så kul att få läsa lite. Och äter han mycket apelsiner? eller vad handlar det där om? *nyfiken*

    ReplyDelete
  3. Ja det är jättekul att läsa vad du gör! Definitivt inte tråkigt!
    I morgon är en stor dag. Dels kommer min storebror och hans fru på besök, dels så kommer antagningsbeskedet om huruvida johannes blir antagen på chalmers inför hösten eller inte. Spännande men en aning ångestfullt. Håll en tumme!
    stor kram!

    ReplyDelete
  4. Plina --> haha alltså när vi reste med päronen så var vi i "orange valley". De här apelsinskalarna såldes i pack om tre. "En till er, en till oss och en till ambassadören" sa mamma och pappa. Och jag tänkte "eeh jaaa vi får väl se hur det blir med den saken". Men nu tog jag mod till mig och hgav den till honom haha! Det var kul :)

    Susanita! Hur gick det?!?!?! Blir det Gbg i höst?!? *håller alla tummar och tår jag har*

    ReplyDelete

En kommentar gör min dag!